PERISTIWA 13 MEI









TAJUK : PERISTIWA 13 MEI 
JABATAN : PERDAGANGAN
KOD KURSUS : DUB1012
SUBJEK : PENGAJIAN MALAYSIA

NAMA AHLI KUMPULAN :

1)NUR SYAZA FARHANAH BT MOHD SAKRI (02DLS17F1039)
2)ANIS SYAMIMI BT CHE AZIZ (02DLS17F1021)
3)NURUL SHASALBILLA BT AZNI (02DLS17F1063)
4)NUR NABILAH ASHIKIN BT ABDUL HALIM (02DLS17F1045)
NAMA PENSYARAH : EN. MOHD NOOR ZAIDI BIN MOHD ZAWAWI


INDEKS :

1)PENGHARGAAN
2) LATAR BELAKANG SEJARAH PERISTIWA
3) PUNCA SEBENAR PERISTIWA 13 MEI 
4) KESAN-KESAN PERISTIWA 13 MEI
-Kesan politik
-Kesan ekonomi
-Kesan pendidikan
-Kesan sosial
5) PENGAJARAN
6) KESIMPULAN
7) LAMPIRAN
8)RUJUKAN


 PERISTIWA 13 MEI







Penghargaan

Pertama sekali, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Pensyarah Pengajian Malaysia (DUB 1012) ,Encik Mohd Noor Zaidi Bin Mohd Zawawi  kerana beliau memberi sokongan dan galakan kepada saya sepanjang saya melakukan kerja kursus ini.Selain itu, ucapan terima kasih juga akan ditunjukkan kepada rakan kerja yang saya hormati selama-lamanya. Mereka sentiasa memberi dorongan,sokongan,galakan dan tunjuk ajar sepanjang saya melakukan kerja kursus ini sehinggalah selesai..Akhir sekali , penghargaan juga diberikan kepada semua responden yang sudi menjawab soalan-soalan kami dan memberi banyak maklumat kepada kami untuk menyelesaikan kerja kursus ini


LATAR BELAKANG SEJARAH PERISTIWA


  Peristiwa 13 mei telah mencatatkan sejarah pahit Malaysia kerana pada tarikh itu berlaku rusuhan kaum antara kaum Melayu dengan Cina.Tragedi ini berlaku sebaik sahaja selepas  pilihan Raya 1969.Pilihan raya ketika itu tela dimenangi oleh parti-parti pembangkang ,iaitu parti tindakan rakyat (DAP) dan gerakan.Walaupun Parti Perikatan masih boleh membina kerajaan,namun kemenangan mereka merosot bebanding dengan pilihan raya yang sebelumnya.
   DAP dan Gerakan telah mengadakan perarakan secara besar-besaran pada 11 dan 12 Mei 1969 yang sesetengahnya adalah tanpa izin dari pihak polis.Perarakan ini merupakan kesinambungan daripada perarakan jenazah yang dilakukan Parti Buruh pada 9 Mei 1969 terhadap setiap pemuda cina yang terbunuh dalam pertempuran dengan pihak polis sebelum pilihan raya.UMNO turut mengadakan perarakan atas kejayaan mereka menubuhkan kerajaan selepas pilihan raya tersebut.
     Perarakan ini ketuai oleh Datuk Harun Idris,Menteri Besar Selangor ketika itu.Perarakan bersifat provokasi ini didapati telah membakar semangat setiap kaum sehingga membawa kepada titik hitam dalam sejarah Negara.Pergaduhan dan rusuhan tercetus sehingga bantuan ketenteraan terpaksa dipanggil apabila polis gagal mengawal keadaan.Rusuhan ini tecetus di Kuala Lumpur dan kawasan sekelilingnya sahaja. Angka rasmi bilangan orang yang cedera ialah seramai 493 orang.Walau bagaimanapun ,jumlah ini kemungkinan lebih kerana ramai yang tidak merekodkan kecederaan mereka.
      Peristiwa ini telah membuka mata banyak pihak.Pemimpin-pemimpin Negara telah sedar dan mula meneliti isu perpaduan dengan lebih serius disebabkan oleh kesan keganasan yang berlaku sungguh mengerikan.Pada peringkat awal,tindak balas serta merta diambil bagi memberhentikan keganasan.
      Antara tindak balas yang diambil ialah penangkapan tokoh-tokoh yang mendongkongi rasuah ini,mengenakan perintah berkurung, mengawal berita-berita dan televisyen, menapis penerbitan akhbar-akhbar dan mengharamkan jurnal yang diterbitkan oleh parti-parti politik, sekali gus mengharamkan kempen pilihan raya.
      Peristiwa 13 Mei 1969 memberikan pengajaran kepada setiap rakyat Malaysia supaya saling hormat- menghormati antara semua kaum.Tanpa nilai persefahaman, toreransi dan sifat hormat-menghormati ,perasaan curiga dan syak wasangka akan timbul di kalangan etnik Negara ini. Matlamat kerajaan adalah untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah.Dasar pendidikan Kebangsaan dilaksanakan pada tahun 1970 dan Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama di sekolah- sekolah .Selain itu, Kerajaan telah membentuk satu lagi kementerian,Iaitu kementerian Perpaduan Negara dan ditukarkan kepada Lembaga Perpaduan Negara yang menentukan aktiviti untuk mengukuhkan perpaduan rakyat.Dasar Kebudayaan juga wujud sebagai langkah dan usaha mengekalkan perpaduan,sseterusnya dapat mewujudkan integrasi nasional dengan memberikan fokus kepada masyarakat semenanjung Tanah Melayu serta sabah dan Sarawak





  MENDEDAHKAN PUNCA SEBENAR PERISTIWA 13 MEI 



  

1.   Layanan Berat Sebelah Oleh Tentera Jepun

 Pada zaman pendudukan Jepun, masyarakat Tanah Melayu telah dilayan secara berbeza-beza. Masyarakat Cina umpamanya telah dilayan secara berbeza-beza.. Masyarakat Cina umpamanya telah dilayan dengan begitu teruk oleh tentera Jepun berbanding dengan orang-orang Melayu. Keadaan ini berikutan Jepun yang pernah berperang dengan China sebelum ini menyebabkan perasaan saling mendendami antara satu sama lain masih segar dalam ingatan. Layanan berat sebelah ini telah menyemai perasaan permusuhan antara orang melayu dan cina. 

                     2. Dasar Pecah & Perintah Penjajah Inggeris

 Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar menjalankan perniagaan, Orang-orang Melayu tinggal di luar bandar sebagai petani atau nelayan kecil.Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja di ladang.Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu menjadi lemah dan ketinggalan. Corak penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi yang berbeza telah menjadikan kedudukan sosio-ekonomi mereka tidak seimbang

                    3. Latar belakang pendidikan yang berbeza

 Latar belakang pendidikan yang berbeza juga telah dikaitkan sebagai punca yang membawa kepada meletusnya peristiwa 13 mei. Hal ini berlaku apabila sistem pendidikan yang wujud di Tanah Melyu sebelum merdeka terbahagi kepada empat aliran mengikut kaum iaitu sekolah Melayu, Cina, India dan Inggeris.

                      4. Pertelingkahan Parti Politik

          Dalam pilihan raya 1964 Parti Tindakan Rakyat (Petir) atau PAP Singapura telah turut serta dalam pilihan raya . Walaupun sudah ada persetujuan antara Tunku dan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin PAP yang tidak akan menyertai pilihan raya itu tidak akan menyertai pilihan raya itu .Namun apabila pilihan raya itu berlangsung PAP telah meletak calonnya seramai sembilan orang. Bagaimanapun setelah Tunku membuat perisytiharan bahawa beliau tetap mengekalkan keanggotaan MCA dalam perikatan, maka PAP yang gagal untuk menyertai Perikatan telah menukar corak kempennya dengan menyerang UMNO dan orang-orang Melayu. Mereka mula membangkitkan kedudukan istimewa orang Melayu, soal bahasa, malahan taraf bumiputera orang-orang Melayu turut dipersoalkan tanpa menghiraukan rasa tersinggung orang-orang Melayu.

         5. Perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa orang melayu  
  
 PAP telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puashati terhadap apa yang disebut sebagai hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan . Mereka mendakwa kaum kaum lain telah diketepikan kononnya mereka telah tersisih daripada keadilan. Namun hakikat sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu adalah terkebawah berbanding dengan kaum Cina .

            6. Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara
                    
   Isu bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada peristiwa 13 Mei . Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan Persekutuan telah dibentuk yang antara lainnya menyatakan dengan jelas tentang kedudukan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa rasmi. Selepas sepuluh tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan bahasa Inggeris dengan tujuan untuk mengugurkannya daripada status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja yang diiktiraf sebagai bahasa rasmi


KESAN-KESAN PERISTIWA 13 MEI

KESAN POLITIK
- Zaman Inggeris menggubal sistem masyarakat negara ini yang taat dan hidup di   bawah pemerintahan raja dan sultan telah mengalami perubahan yang drastik.
- Kuasa raja serta sultan Melayu telah dihadkan menjadi lambang kepada sesebuah  negeri atau negara.
 - Penjajah Inggeris menerapkan sistem residen di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan diikuti sistem penasihat British di Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.

 - Fungsi residen dan penasihat British yang diperkenalkan telah mengambil alih peranan yang dahulunya dimainkan oleh pembesar-pembesar Melayu terutamanya dalam soal menasihati Sultan dan mendapatkan hasil untuk negeri melalui cukai

- Sistem yang berbeza antara negeri,mengakibatkan ketidakperpaduan untuk menentang kerana tiada persefahaman.Inilah antara kesan yang telah terpendam dalam diri masyarakat hingga tercetusnya peristiwa hitam 13 Mei. 

KESAN EKONOMI

- Sistem ekonomi tradisional yang dimaksudkan adalah seperti sistem yang berasaskan sara diri, penanaman padi, penangkapan ikan, dan penternakan ladang.

- Penjajah Inggeris telah menjalankan dasar ekonomi kolonialismenya dengan menjadikan sistem ekonomi yang wujud bermatlamatkan keuntungan semata-mata.

- British mengasingkan kaum-kaum utama di Tanah Melayu mengikut kegiatan ekonomi masing-masing. Ini menyebabkan mereka tidak dapat mempelajari untuk memahami satu sama lain serta tidak dapat berinteraksi dengan baik seterusnya mengakibatkan kesukaran trewujudnya perpaduan kaum.

KESAN PENDIDIKAN

- Pendidikan di negara kita yang seakan-akan ikut telunjuk masing-masing dan ini tidak disukai oleh sesetengah individu. Hal ini menyebabkan banyak suara yang inginkan keadilan daripada kerajaan supaya menyamaratakan sistem. Ramai yang tidak bersependapat dan ada di antara kalangan anak-anak mereka yang tidak bernasib baik mendapat pendidikan kerana masalah pertelingkahan ini.


KESAN SOSIAL

- Kesinambungan daripada peristiwa berdarah tersebut, kaum Cina sudah tidak bersefahaman dengan kaum Melayu di mana pada mula pemerintahan Inggeris, kaum Cina kurang mendapat tempat di hati penjajah. Bermula juga dari zaman pemerintahan Jepun di mana mereka ditindas dengan begitu kejam daripada kaum Melayu. Hal ini menyebabkan sosial di negara pada masa itu terjejas. Setiap kaum tidak bersatu dan hidup berpuak-puak.

                                  

PENGAJARAN

Konklusinya sebagai rakyat Malaysia kita haruslah bersatu   padu antara kaum dan bekerjasama serta menghargai peranan kaum-kaum yang lain.Selain itu,walaupun Rakyat Malaysia berbilang kaum dan agama justeru itu kita hendaklah menghormati budaya dan agama masing-masing.Seterusnya,dalam sesebuah negara yang berbilang kaum, setiap kaum mempunyai peranan dan fungsi masing-masing dalam pembangunan negara.akhir sekali,kita hendaklah selalu mengeratkan silaturrahim dan berbaik dengan semua kaum tanpa mengira bangsa dan agama.
    
                         KESIMPULAN




Selepas peristiwa ini kerajaan telah memperkenalkan beberapa dasar seperti Dasar EkonomiBaru dan Rukun Negara bagi memulihkan system sosio-ekonomi Negara dan perpaduan penduduk. Diharapkan peristiwa seperti ini tidak lagi berulang di Malaysia. Dalam peristiwa ini apa yang penting bukanlah siapa yang terlibat dan bersalah dalam rusuhan ini, tetapi apakah puncanya peristiwa ini berlaku dan apakah langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasinya. Sikap ultra-racist, chauvinist serta kegagalan dalam memahami Kontrak Sosial dan Pakatan Murni semasa penubuhan Malaysia merupakan punca utama masalah ini berlaku

                                                   LAMPIRAN

        CONTOH KERATAN AKHBAR
       




KEADAAN SEMASA PEPERANGAN 13 MEI


KIT SIANG TAMPILKAN PERISTIWA TENTANG PERISTIWA 13 MEI



                               RUJUKAN  



















Ulasan